Kamis, 25 Agustus 2016

Pantangan Makanan Penderita Penyakit Tifus



Penyakit Anak Kecil | Penyakit tifus merupakan penyakit yang sering berlaku di Indonesia. Kebersihan diyakini sebagai penyebab utama terjadinya sakit demam tipus pada seseorang. Tifus atau demam typhoid ini menurut netdoctor.co.uk, merupakan penyakit yang dengan mudah berjangkit melalui makanan ataupun minuman. Disebabkan oleh bakteria, tifus ini sering menjangkiti sistem pencernaan seseorang. Demam tipus juga merupakan penyakit yang menyebabkan penyakit diare, sehingga dapat dengan mudah membuat daya tahan tubuh seseorang menjadi lemah. Ada beberapa makanan yang tidak boleh dimakan oleh penderita demam tipus di masa pemulihan atau penyembuhan. Inilah beberapa jenis makanan yang perlu anda elakkan ketika menderita demam tipus.

    sumber Karbohidrat
Memandangkan seorang penderita demam tipus mengalami masalah pada pencernaan, beberapa makanan yang mempunyai karbohidrat tinggi sangat tidak dikonsumsi. Makanan tersebut seperti beras, beras merah, roti whole wheat, ubi, jagung, ubi kayu, keladi, tarcis dan kuih-kuih dengan rasa manis dan gurih. Sumber karbohidrat yang diboleh dikonsumsi untuk penderita demam tipus adalah beras yang dibubur / ditim, roti yang mempunyai tekstur halus, kentang, dan makanan dari tepung-tepungan yang dibubur.

    Buah-Buahan
Beberapa buah tidak dibenarkan digunakan oleh pesakit demam tipus ialah Buah yang mempunyai rasa asam tinggi seperti apel, jambu biji, jeruk dan buah asam. Selain buah yang asam, buah-buahan yang menyebabkan timbulnya gas di pencernaan juga tidak dibenarkan misalnya nangka dan durian.

    Sayur-sayuran berserat tinggi
Sayur-sayuran berserat tinggi seperti daun singkong, daun pepaya, daun katuk, daun melinjo, oyong, dan timun yang dimasak diharapkan untuk tidak diberikan kepada penderita demam tipus. Begitupun sayur-sayuran yang dimakan secara langsung tanpa dimasak terlebih dahulu sebelumnya.

    Makanan Pedas
Bagi pesakit demam tipus sangat dianjurkan untuk mengelakkan pengambilan makanan pedas baik dari pedasnya cabe ataupun lada. Pedas dari cili dan lada akan mencetuskan demam tipus yang lebih parah.

    Kacang-Kacangan
Seorang yang tengah menderita demam tipus sangat tidak disyorkan untuk mengambil kacang-kacangan. Baik kacang tanah, kacang merah, kacang hijau, kacang tolo ataupun kacang soya.

    Sumber Lemak
Makanan berlemak tinggi seperti yang digoreng dan makanan bersantan harus dihindari ketika mengalami sakit demam tipus. Apabila seorang sakit demam tipus dan mengambil makanan yang mengandungi lemak tinggi ditakutkan bisa mencetuskan terjadinya sakit komplikasi.

    Sumber protein
Beberapa sumber protein dengan tekstur kasar tidak dibenarkan untuk dimakan pesakit demam tipus. Sumber protein tersebut antara lain adalah daging kambing / lembu, daging ayam, ikan dipelihara atau ikan masin. Pesakit demam tipus disyorkan untuk makan sumber protein yang mempunyai tekstur empuk.

    Minuman
Kopi, teh kental, alkohol dan minuman yang mengandung soda disyorkan untuk dielakkan. Minuman ini ditegaskan mampu mencetuskan sakit yang lebih teruk. Selain itu, minuman ini juga tidak baik bagi kesihatan pencernaan.

Jika anda menderita sakit demam tipus, cubalah untuk berpuasa dari makanan yang tidak dibenarkan dimakan tersebut. Hal ini dapat membantu anda pulih dari sakit lebih cepat. Selain mengelakkan makanan di atas, untuk mendapatkan kesembuhan yang lebih cepat pesakit demam tipus sangat disyorkan untuk rehat yang cukup, minum banyak air, dan mengatur pola makan yang lebih baik.

Kunjungi Web >> Obat Anak Kecil

Tidak ada komentar:

Posting Komentar